12:24 AM | Posted in
Pada tahun 2005, dalam mengulas kemerosotan pelaburan asing Malaysia, Guan Eng berkata penurunan itu diseabkan oleh kurang keyakinan pelabur terhadap ekonomi negara. Beliau juga berkata bahawa “good governance as well as a corporate culture of excellence and accountability is important requirements sought by foreign investors.”

FDI,Foreign Direct Investment di Pulau Pinang pada 2009 MENJUNAM sebanyak 80%. Bukahkah ini juga memberi refleksi bahawa pelabur-pelabur juga kurang yakin dengan kerajaan DAP pimpinan Lim Guan Eng. GuanEng akan tentunya akan mempersalahkan ekonomi dunia di atas penurunan ini, namun begitu ia tidak benar kerana kadar purata Malaysia adalah 51%, lebih kurang sama bagi Singapura. Purata dunia hanya pada 41%.

Guan Eng bukan sahaja gagal mendapatkan pelaburan baru ke Pulau Pinang; malah 2 tahun pentadbiran GE Lim menyaksikan 2 syarikat gergasi (MNCs) Intel dan DELL yang beroperasi di negeri itu menamatkan operasi dan berpindah ke lokasi yang lain.

Guan Eng telah menolak satu pelaburan dari luar berjumlah RM10.2 billion dalam bidang high-tech kerana tidak dapat menjamin jumlah mencukupi jumlah jurutera elektrik dan elektronik yang berpengalaman yang dipelukan syarikat tersebut (sini). Syarikat tersebut kemudiannya membuat pelaburan di Singapura. Satu tindakan yang menjadikan Pulau Pinang bahan lawak di kalangan pelabur-pelabur antarabangsa.

Baca seterusnya
Category:
��

Comments

0 responses to "Sial Tangan Guan Eng"