12:41 AM | Posted in
Parlimen bersidang untuk tujuan apa sebenarnya? Bukankah Parlimen itu premis untuk wakil-wakil rakyat membahas dan membincang kepentingan rakyat?

Apa yang berlaku dua tiga hari ini di Parlimen umpama mesyuarat kesatuan pekerja di India. Terjerit-jerit dan terlompat-lompat. Peraturan mesyuarat di tolak tepi. Arahan Speaker pun dah tak endah, sehingga Speaker berkata kena pindah ke tempat budak-budak. Tepat sekali saranan sinis Speaker melihat kelakuan Ahli Parlimen-ahli Parlimen yang kebudak-budakan. Tidak menunjukkan kesopan dan tingkahlaku seorang yang bergelar Yang Berhormat! Ada yang macam keling mabuk, dan memang dia keling pun dari estet Padang Serai. Ada yang pula macam beruk atas pokok, dari Pokok Sena. Buat terkejut beruk pula bila ada disebut Ahli Parlimen minum arak dan main judi. Anak di pusat serenti tu anak siapa kalau bukan anak dia. Mengutuk salah laku orang lain berdegam-degam, anak sendiri tak terjaga. Macam mana nak jadi pemimpin Islam, cakap Nabi pun tak terikut. Nak jadi pemimpin patut mulai dengan keluarga, kalau dah keluarga pun tak terpimpin macam mana nak pimpin orang lain.

Wakil Macang dah lama menjaja ada kawan-kawan lama dia semasa dalam Pemuda UMNO dulu kaki minum dan judi di Las Vegas. Kalau dah dia tahu semua tu tak baik kenapa tak tarbiah kawan-kawan dia tu dari dulu supaya tinggalkan semua benda haram tu. Bukankah berdakwah itu tuntutan agama. Mengapa guna untuk kepentingan politik keaiban orang lain. Bukankah Imam Besar Mazhab PAS dah cakap, jangan keluarkan aib orang lain. Mungkin juga tak boleh nak ikut pasal Imam Besar itu pun mulutnya kurang kawalan bab-bab mengata kepada orang lain. Macam mana pengikut nak ikut. Tok guru kencing berdiri, murid kencing berlarilah, apa pun semuanya kaki kencing jugak. Kerana nak jaga politik, Agama letak sebelah. Hipokrit. Munafik semua tu. Cakap lain buat lain. Kalau dah kata Tuhan pun mencarut, tuhan pun samseng nak kata apa lagi. patutlah orang kata tahap ulamak tu tahap terompah jamban saja. Padan dengan kelaku yang ditunjukkan.

Kenapa Macang tu kalut mengelabah sangat bila orang tuduh tokong dia pun talibarut Yahudi. Ini kenyataan yang semua orang dah tahu. Siapa tak kenal Sheh Gila Pungkoq tu. Dah lama berkawan baik dengan Yahudi. Cari makan sekarang pun dengan Yahudi. Yang Machang naik angin pasal apa? Dia terasa mungkin. Sebab dia pun duk jadi agen pergi deal dengan Yahudi kawan-kawan tokay dia. Jumpa Yahudi di Singapore, ambil duit pun orang dah tahu jugak. Yang dipersoal orang tokay dia tu pun berkawan dengan Yahudi, yang keluar perkara lain tu pasal apa? Lawan la tuduhan orang tu. Nafikan kalau tak betul. Kenapa nak pusing cerita lain pulak! Susah nak nafi perkara yang betul.

Bayan Baru keluar cerita pembohongan Permatang Pauh kelam kabut semua. Yang disebut nama kelam kabut buat penafian. Bayan Baru cuma beritahu apa yang Permatang Pauh bohong kepada dia. Dia pun tak kata semua tu betul. Dia cuma kata semua itu cerita bohong yang disampaikan kepada dia oleh Permatang Pauh untuk membuktikan bahawa Permatang Pauh tu kaki pembohong. Cuma pada masa itu dia percaya akan pembohongan Permatang Pauh yang akhirnya terbukti semuanya bohong belaka. Cereka rekaan penyedap hati saja. Tak payah menafikan pun tak apa. Mungkin juga yang dok nafi tu, ada sebab nak nafi.

Category:
��

Comments

0 responses to "Parlimen Dah Macam Sarkas!"